Gelişen teknolojiyle beraber e-ticaret kavramını günümüzde sıklıkla duymaya başladık. Durum böyleyken e-ticareti merak edenler ve e-ticarete başlarken dikkat edilmesi gerekenleri sizler için bu yazımızda derleyerek faydalı bir içerik oluşturmaya çalıştık.
E-ticaret; isminden de anlaşılacağı üzere elektronik ticaret anlamına gelmektedir. Klasik yüz yüze satış yönteminin aksine satıcı ve alıcı tarafın kullandıkları akıllı cihazlar sayesinde alışveriş yapabilmesini sağlayan tüm sistemleri e-ticaret kavramı altında değerlendirebiliriz.
Biraz önce bahsettiğimiz gibi e-ticaret sayesinde alıcı ve satıcı hiçbir zahmete girmeden tüm işlemlerini telefon, bilgisayar vb. akıllı cihazlar ile gerçekleştirebilmektedir. Böylece özellikle alıcı taraf zamandan büyük tasarruf sağlamaktadır.
Müşteriler e-ticaret sayesinde yakın çevresinde bulamadığı ürünleri internet üzerinde kolayca bulabilir ve istediği ürünü kısa süre içerisinde teslim edilmek üzere ödemesini gerçekleştirerek veya havale vb. Farklı ödeme seçenekleriyle sipariş edebilir.
Firmalar ise e-ticaret sistemleri sayesinde hem siparişlerini ve ödemelerini kolay bir şekilde yönetebilir, hem de depolama maliyetlerini büyük ölçüde azaltmış olur. Bu da ürünlerin daha uygun fiyatlarla satışa sunulabilmesini sağlayarak müşteriler için daha cezbedici bir satış ortamı oluşturur. Aynı zamanda e-ticaret sistemleri içerisindeki geriye dönük raporlamalar sayesinde farklı satış stratejileri oluşturabilir, en çok satan ürünleri değerlendirebilir ve belirli ürünleri müşterilerin önüne daha sık sunacak şekilde işlem gerçekleştirebilir.
Bu sorunun cevabını kısaca “şirket kurmak” olarak verebiliriz. E-ticarete başlarken yapacağınız satışları vergilendirebileceğiniz bir şirket kurmanız gereklidir. Ek olarak bir de modern tasarlanmış, tüm cihazlarla uyumlu olan ve satış operasyonlarınızı kolayca gerçekleştirebileceğiniz bir e-ticaret sistemi olmalıdır.
Biraz evvel bahsettiğimiz gibi elektronik ticaret yapmak isteyen istisnasız herkesin şirket kurması zorunludur. Bazı alışveriş platformları ve sanal mağazalar üzerinden bireysel olarak da şirket kurmadan e-ticaret işlemi yapılabilir fakat bir noktada yaptığınız tüm satışlarınızı vergilendirmeniz ve resmileştirmeniz gerekmektedir.
E-ticaret ile uğraşırken müşterilerinizden online ödeme alabilmeniz ve onlara farklı ödeme seçenekleri sunarak işleri kolaylaştırmanız gereklidir. Online ödeme sistemlerini kullanabilmek için bankalar ve diğer aracı ödeme kurumları sizlerden belge talep etmektedir. Bu belgeler(vergi levhası vb.) olmadan online ödeme sistemlerini kullanabilmeniz mümkün değildir. Bu durumda da iş hacminiz fazla büyümeyecek, e-ticaret sitenizi büyüterek markalaşmanız mümkün olmayacaktır.
Pazaryeri veya online e-ticaret siteniz üzerinden ürün satışı gerçekleştirdiğinizde müşterilerinize fatura keserek bu faturayı ürünle birlikte göndermek zorunludur.
Bu faturayı kesebilmek için de bir şirket kurulması gereklidir. Böylece satışını yaptığınız ürünleri faturalandırabilir ve vergilendirebilirsiniz. Şirket kurulumunun türü ise bu noktada önemli değildir. Bu noktada şahıs şirketi, anonim şirket veya limited şirket olması e-ticaret açısından herhangi bir farklılık oluşturmaz.
Şahıs şirketi kurulumu hakkında detaylı bilgi almak için: Şahış şirketi nasıl kurulur? yazımızı okuyabilirsiniz.
E-ticaret platformlarında sağladığı kolaylıklar sebebiyle genellikle e-fatura kullanımı tavsiye edilmektedir. E-fatura kullanımı da aynı şekilde e-ticarete başlamak için zorunlu değildir. Fakat 2023 yılı itibariyle satış hacmi 3 Milyon Türk Lirasını geçen işletmelerin e-fatura ve e-arşiv kullanması zorunlu hale getirilmiştir. 3 Milyon TL cironun altındaki satışlar içinse e-fatura ve e-arşiv kullanımı zorunlu değildir.
E-ticarete başlamak istiyorsanız öncelikle bu alanda dikkat etmeniz gereken belirli hususlar bulunmaktadır ve bu hususlara göre bir plan oluşturarak yol haritası belirlemeniz oldukça önemlidir. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi ve herkesin akıllı cihazlara erişimiyle beraber e-ticaret de oldukça hızlı bir şekilde büyümektedir. Bu sebeple rekabet ortamının ve rekabet şartlarının da değerlendirilmesi çok önem içermektedir.
Satışını yapacağınız ürün ve ürün çeşitleri oldukça önemlidir. E-ticarete başlarken öncelikle hangi ürünün satışını yapacağınızı belirlemeniz gerekiyor. Tek ürün satışı veya geniş ürün yelpazesi olan bir alışveriş platformu oluşturma seçeneklerini değerlendirmek tamamen sizin inisiyatifinizdedir.
Satacağınız ürünü tüm yönleriyle bilmeniz, o ürün hakkında uzmanlaşmış olmanız ileriye dönük süreçte müşterilerden alacağınız geri dönüşlerde destek ve hizmet süreçlerinizi oldukça hızlı atlatmanızı sağlayacaktır.
Hangi ürünü satacağınızı bilmiyorsanız internette en çok satılan ürünleri araştırarak bu ürünler üzerinde bir değerlendirme yapabilirsiniz.
Şirket kurulumunun önemini yukarıda belirtmiştik. Satışını yapacağınız ürünleri belirlediyseniz sonraki aşamalara hazır olmak için şirket kurulumunu gerçekleştirebilirsiniz. Bu aşamada kuracağınız şirketin hangi türde(şahıs şirketi, A.Ş) vb. olduğu önemli değildir.
Şirketinizi kurduktan sonra ürünleriniz ve markanız için en uygun alan adını belirleyerek satın almalısınız. Alan adı belirlenirken akılda kalıcılık ve SEO açısından değerlendirme yapmak önemlidir. Alan adı ( diğer adıyla domain) uzantısı genellikle .com ve .com.tr olarak kullanılmakta ve tavsiye edilmektedir.
Satış yapacağınız ürünü belirlediniz, şirketinizi kurdunuz ve alan adınızı oluşturduysanız artık sizin için en uygun e-ticaret paketini seçme aşamasına geçebilirsiniz. Ürün satışı yapmak için kullanacağınız e-ticaret altyapısının özellikleri size uygun eklentiler ve modern bir tasarıma sahip olmalıdır.
E-ticaret paketinizi belirlerken tercih edebileceğiniz birkaç farklı seçenek bulunmaktadır.
Başlıktan da anlaşılacağı üzere e-ticarete hiçbir lisans ve yazılım bedeli ücreti ödemeden başlayabilmeniz mümkündür. Bazı firmalar belirli ürün sayısıyla limitlendirerek yazılımlarını ücretsiz sunabilmektedir. Bunun yanı sıra açık kaynak e-ticaret yazılımları da bulunmaktadır. Fakat ücretsiz e-ticaret yazılımları ilk aşamada cazip gelse bile uzun vadede satışlarınızı olumsuz etkileyecek düzeyde sorunlar çıkartabilmektedir. Yeni ihtiyaçlarınızda bu ücretsiz servislerde yapılacak geliştirme maliyetleri hem oldukça yüksek hem de geliştirmesi zordur.
Özel e-ticaret yazılımları size uygun tasarım ve yönetim paneli dinamiğiyle sıfırdan oluşturulan e-ticaret yazılımlarıdır. E-ticaret yazılımları bünyesinde onlarca farklı modülü barındırmaktadır. Bu sebeple sıfırdan e-ticaret yazılımı hazırlamak çok yüksek maliyetlerle karşılaşmanıza sebep olabilir. Aynı zamanda sıfırdan geliştirilecek e-ticaret yazılımları çok uzun süreçte tamamlanabilmektedir. Geliştirme, test ve canlıya alma işlemleri aylarca sürebilmektedir. Hatta siz yazılımın tamamlanmasını beklerken hayalini kurduğunuz girişimi bir başka rakibinizin hayata geçirmesiyle bile karşılaşabilirsiniz. Bu nedenle özel e-ticaret yazılımları çok tavsiye edilmemekle beraber iyice düşünülmesi gereken bir seçenektir.
Hazır e-ticaret paketleri birçok farklı sektörde ürün ve hizmet satışı gerçekleştiren satıcılar için uzun bir süre üzerinde düşünülerek uzman yazılım ekiplerince hazırlanan e-ticaret yazılımlarıdır. Bünyesinde neredeyse her ihtiyacı karşılayacak modüller bulunmaktadır. Farklı tasarım seçenekleriyle ve test edilip denenen birçok modülüyle e-ticaret süreçlerinizi kesintisiz yönetmenizde kolaylık sağlamaktadır. Hazır e-ticaret paketleri sayesinde hem zamandan hem de maliyetten tasarruf edebilir, hayalini kurduğunuz girişime hiç vakit kaybetmeden başlayabilirsiniz. Üstelik kullanmak için hiçbir teknik bilgi ve beceriye sahip olmanıza da gerek yoktur.
Satış yapmaya başlamak için paketinizi belirleyip kurulum işlemlerini gerçekleştirdiyseniz artık ürünlerinizin görsel ve metinsel içeriklerini hazırlayarak sitenize yükleyebilirsiniz. Ürün görselleriniz ürününüzün özelliklerini yansıtacak şekilde olmalı ve farklı açılardan alternatif görseller de kullanılmalıdır. Ürün görsellerinin çözünürlüğü yüksek olmalı, fotoğraf kalitesi tüm cihazlarda net görüntülenecek şekilde oluşturulmalıdır.
Ürün içeriği ürün hakkında en detaylı bilgiyi verecek şekilde hazırlanmalı, potansiyel müşterinin aklında oluşabilecek soru işaretlerini gidermelidir.
Yazımıza başlarken e-ticaret alanında rekabetin ne kadar yüksek olduğundan bahsetmiştik. Rekabetin yüksek olduğu yerde pazarlama stratejisi oluşturulmadan başlanan e-ticaret girişimleri genellikle başarısız sonuçlanmaktadır. Eğer e-ticarette başarıyı yakalamak istiyorsanız potansiyel müşterilerinize ulaşabileceğiniz, ürünlerinizi etkili tanıtabileceğiniz etkili bir pazarlama ve satış stratejisi oluşturmalısınız. Geleneksel reklamlar, internet reklamları, sosyal medya reklamları ve diğer networkler üzerindeki hedeflerinizi ve beklentilerinizi belirleyerek yolunuza devam etmeniz önemlidir.
E-ticarete başlarken nelere dikkat etmeniz gerektiğini henüz belirleyemediyseniz ve kararsızsanız bu konuda firmamızdan destek talep edebilir, sizlere ücretsiz danışmanlık sunabiliriz. Ücretsiz e-ticaret danışmanlığı için iletişim sayfamızdaki formu doldurabilir veya Whatsapp destek hattımızdan talebinizi iletebilirsiniz.
E-Ticarete Nasıl Başlanır? yazısına ilk yorum yapan siz olun!
E-Ticarete Nasıl Başlanır? için Cevap Yaz